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In der vergangenen Woche tauchten gleich mehrere Meldungen auf, die allesamt langsamere iPhones durch einen schwachen Akku zum Thema hatten. Offenbar passt Apple die Geschwindigkeit des Prozessors bzw. des SoC dem Zustand des Akkus an. Hat dieser bereits einige Ladezyklen hinter sich bzw. besitzt ein entsprechendes Alter, kann er die notwendige Spannung nur noch kurz halten und Spitzenströme nicht mehr in der Form liefern, wie dies im neuen Zustand der Fall ist. Wird eine bestimmte Grenze unterschritten, wird der SoC gedrosselt.
Der Entwickler von GeekBench hat das Verhalten genauer untersucht und dabei für ein iPhone 6 und ein iPhone 7 genau das vermutete Verhalten feststellen können. In seinem Fazit kommt er zu dem Schluss, dass Apple für verschiedene Geräte mit dem Wechsel von iOS 10.2.1 auf 11.2 eine derartige Bremse eingebaut hat.
Gegenüber Techcrunch hat Apple das Verhalten inzwischen bestätigt und genauer erläutert:
"Our goal is to deliver the best experience for customers, which includes overall performance and prolonging the life of their devices. Lithium-ion batteries become less capable of supplying peak current demands when in cold conditions, have a low battery charge or as they age over time, which can result in the device unexpectedly shutting down to protect its electronic components.
Last year we released a feature for iPhone 6, iPhone 6s and iPhone SE to smooth out the instantaneous peaks only when needed to prevent the device from unexpectedly shutting down during these conditions. We’ve now extended that feature to iPhone 7 with iOS 11.2, and plan to add support for other products in the future."
In dem Statement widerspricht Apple der Vermutung, man würde Geräte grundlos verlangsamen. Stattdessen wollen man bei iPhones mit älteren Akkus verhindern, dass es zu einem ungewollten Abschalten kommt, sobald die Spannung oder die Möglichkeit den Spitzenstrom zu liefern aufgrund des Alters des Akkus unter einen gewissen Wert fällt.
Ähnlich verhalten sich iPhones wohl auch, wenn die Akkukapazität im relativ neuen Zustand unter einen gewissen Wert fällt. iPhone-Nutzer sprechen beispielsweise davon, dass ihr Gerät unter 10 oder 5 % Kapazität deutlich langsamer reagiert. Die Gründe für dieses Verhalten dürften recht ähnlich sein.
Die richtigen Gründe, aber eine schlechte Kommunikation
Immer wieder wird gerade im Umfeld der Smartphones über geplante Obsoleszenz gesprochen. Mit jedem iOS-Update sprechen Nutzer über ein verlangsamen ihres iPhones und sehen dahinter eine geplante Strategie seitens Apple. Inzwischen hat sich ein solches Verhalten im Kopf festgesetzt und an einer solchen Meinung können auch objektive Messungen meist nur noch wenig ändern.
In gewisser Weise bestätigt Apple seine Kritiker nun auch noch. Man hat die richtigen Gründe, gibt die Antwort oder besser die Gründe dafür aber viel zu spät an. Apple hätte schon deutlich früher kommunizieren können und müssen, dass ein solcher Mechanismus ab bestimmten iOS-Versionen für bestimmte iPhones implementiert wird. Apple hat sich hier also selbst keinen Gefallen getan und wird lange Zeit daran arbeiten müssen, dieses Image wieder abzulegen.
Update:
Apple hat sich nun abermals zum Thema alternde Akkus und Einbremsen der Geräte geäußert. Zudem hat man zwei Maßnahmen ergriffen.
1. Der Preis für den Tausch des Akkus von 79 auf 29 US-Dollar gesenkt. In Deutschland kostet der Tausch des Akkus 89 Euro, den reduzierten Euro-Preis kennen wir bislang noch nicht. Die Reduzierung des Preises erfolgt zunächst bis zum Dezember 2018. Ab dem iPhone 6 und neuer ist der Tausch des Akkus direkt bei Apple möglich.
2. Apple wird in einem iOS-Update im Frühjahr eine Option bzw. Anzeige einbauen, die den Nutzer besser über den Zustand des Akkus informiert. Wie dies genau aussehen soll, ist derzeit noch nicht bekannt.
Nun das volle Statement von Apple:
A Message to Our Customers about iPhone Batteries and Performance
We’ve been hearing feedback from our customers about the way we handle performance for iPhones with older batteries and how we have communicated that process. We know that some of you feel Apple has let you down. We apologize. There’s been a lot of misunderstanding about this issue, so we would like to clarify and let you know about some changes we’re making.
First and foremost, we have never — and would never — do anything to intentionally shorten the life of any Apple product, or degrade the user experience to drive customer upgrades. Our goal has always been to create products that our customers love, and making iPhones last as long as possible is an important part of that.
How batteries age
All rechargeable batteries are consumable components that become less effective as they chemically age and their ability to hold a charge diminishes. Time and the number of times a battery has been charged are not the only factors in this chemical aging process.
Device use also affects the performance of a battery over its lifespan. For example, leaving or charging a battery in a hot environment can cause a battery to age faster. These are characteristics of battery chemistry, common to lithium-ion batteries across the industry.
A chemically aged battery also becomes less capable of delivering peak energy loads, especially in a low state of charge, which may result in a device unexpectedly shutting itself down in some situations.
To help customers learn more about iPhone’s rechargeable battery and the factors affecting its performance, we’ve posted a new support article, iPhone Battery and Performance.
It should go without saying that we think sudden, unexpected shutdowns are unacceptable. We don’t want any of our users to lose a call, miss taking a picture or have any other part of their iPhone experience interrupted if we can avoid it.
Preventing unexpected shutdowns
About a year ago in iOS 10.2.1, we delivered a software update that improves power management during peak workloads to avoid unexpected shutdowns on iPhone 6, iPhone 6 Plus, iPhone 6s, iPhone 6s Plus, and iPhone SE. With the update, iOS dynamically manages the maximum performance of some system components when needed to prevent a shutdown. While these changes may go unnoticed, in some cases users may experience longer launch times for apps and other reductions in performance.
Customer response to iOS 10.2.1 was positive, as it successfully reduced the occurrence of unexpected shutdowns. We recently extended the same support for iPhone 7 and iPhone 7 Plus in iOS 11.2.
Of course, when a chemically aged battery is replaced with a new one, iPhone performance returns to normal when operated in standard conditions.
Recent user feedback
Over the course of this fall, we began to receive feedback from some users who were seeing slower performance in certain situations. Based on our experience, we initially thought this was due to a combination of two factors: a normal, temporary performance impact when upgrading the operating system as iPhone installs new software and updates apps, and minor bugs in the initial release which have since been fixed.
We now believe that another contributor to these user experiences is the continued chemical aging of the batteries in older iPhone 6 and iPhone 6s devices, many of which are still running on their original batteries.
Addressing customer concerns
We’ve always wanted our customers to be able to use their iPhones as long as possible. We’re proud that Apple products are known for their durability, and for holding their value longer than our competitors’ devices.
To address our customers’ concerns, to recognize their loyalty and to regain the trust of anyone who may have doubted Apple’s intentions, we’ve decided to take the following steps:
- Apple is reducing the price of an out-of-warranty iPhone battery replacement by $50 — from $79 to $29 — for anyone with an iPhone 6 or later whose battery needs to be replaced, starting in late January and available worldwide through December 2018. Details will be provided soon on apple.com.
- Early in 2018, we will issue an iOS software update with new features that give users more visibility into the health of their iPhone’s battery, so they can see for themselves if its condition is affecting performance.
- As always, our team is working on ways to make the user experience even better, including improving how we manage performance and avoid unexpected shutdowns as batteries age.
At Apple, our customers’ trust means everything to us. We will never stop working to earn and maintain it. We are able to do the work we love only because of your faith and support — and we will never forget that or take it for granted.